سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ پرورش شتر مرغ

وبلاگی بری آموزش اصول و روش های پرورش شتر مرغ، آشنایی با انواع بیماری های شتر مرغ و روش های درمان آن، آشنایی با رفتار و خصوصیات ظاهری شتر مرغ و...
نظر

اولین گام جهت شروع جوجه کشی شترمرغ جمع آوری و نگهداری تخم ها می باشد. بایستی توجه داشت که تخم ها با نهایت دقت جمع آوری گردیده و پس از تمیز کردن و ضدعفونی آن ها را در محل انبار تخم قرار دهید. توجه داشته باشید مکان مورد نظرجهت نگهداری تخم ها بایستی مانند محل پرورش شترمرغ ها دارای شرایط کاملاً بهداشتی بوده و دارای دما و رطوبت کنترل شده باشد .

 

معمولاً دمای 20 -15 درجه سانتیگراد جهت انبارداری تخم شتر مرغ مناسب می باشد. البته این دو فاکتور می توانند با توجه به خصوصیات فیزیکی تخم ها از جمله ضخامت پوسته و اندازه تخم و هم چنین مدت انبارداری و در مقاطع زمانی مختلف فصل تولید، متفاوت باشد. اما فاکتورهایی که در کلیه حالات ثابت می باشد موارد مربوط به بهداشت محل، رعایت کامل مسائل ایمنی، جلوگیری از ورود هر گونه موجودات اعم از حشرات، جوندگان و … به محل نگهداری و مواردی از این قبیل می باشد.

نکات مهم جوجه کشی شترمرغ

جهت اخذ بهترین نتیجه و درصد درآوری مطلوب همیشه نکات زیر را مد نظر داشته و نسبت به اعمال آن ها نهایت دقت را به عمل آورید :

 

1) جمع آوری و حمل و نقل دقیق تخم ها

 

2) دقت در انبارداری تخم ها در شرایط مطلوب

 

3) دقت کافی در ضدعفونی تخم ها جهت پیشگیری از آلودگی های احتمالی

 

4) چرخاندن تخم ها

 

5) اعمال رطوبت و دمای مطلوب در هنگام انبارداری و در دستگاه ها

 

6) اطمینان از عملکرد مطلوب دستگاه ها و کنترل مداوم آن ها در طول مدت جوجه کشی شترمرغ

 

دما و رطوبت جوجه کشی شترمرغ در ستر

پس از قرار دادن تخم ها در دستگاه های ستر، رطوبت و دمای دستگاه بر روی حالت مطلوب تنظیم می گردد. در این مورد دمای لازم معادل 2/37 – 8/35 درجه سانتی گراد و میزان رطوبت مطلوب معادل 22-16 % می باشد. باز هم بایستی توجه داشت تمامی این اعداد با توجه به خصوصیات فیزیکی و ظاهری تخم ها مانند ضخامت پوسته، اندازه، تعداد و اندازه سوراخ های موجود روی تخم و همچنین تعداد تخم های موجود در دستگاه ها می توانند تغییر کنند.

 

تنظیم رطوبت جوجه کشی شترمرغ

جهت تنظیم رطوبت مورد نیاز در جوجه کشی از عمل وزن کشی برای پیدا کردن عدد مناسب درجه رطوبت کمک می گیریم. به این ترتیب که در ابتدای دوره قبل از ورود تخم ها به دستگاه برای هر تخم شترمرغ یک کارت جوجه کشی در نظر می گیریم . سپس وزن ابتدایی را بر روی آن درج می کنیم. هر هفته یکبار این عمل را انجام می دهیم به طور متوسط در پایان هر هفته باید (1.5تا 2درصد) حدود  30 گرم از وزن تخم شترمرغ ها کاسته شده باشد. در صورتی که وزن بیشتری کم کرده بود نشانگر این است که باید مقداری حدود 5 درصد رطوبت را بالا ببریم و اگر وزن به اندازه کافی کم نشده بود مقدار رطوبت را حدود 5 درصد می کاهیم.

 

شروع زمان هچر جوجه کشی شترمرغ

تخم ها حدود 40-38 روز در دستگاه ستر قرار گرفته و پس از گذشت این مدت و نزدیک شدن به انتهای مراحل رشد جنین چرخش تخم ها در درون دستگاه متوقف شده و پس از نوک زدن جوجه به کیسه هوایی داخل تخم آن ها را به دستگاه هچر منتقل کرده و منتظر شکستن پوسته خارجی و خروج جوجه از تخم می گردیم. بعد از گذشت حدود 42 روز از زمان جوجه کشی تخم ها حدود 15-11% افت وزن خواهند داشت و در نتیجه کنترل وزن تخم ها در طول دوره می تواند به پیش بینی مراحل جوجه کشی شترمرغ کمک نماید .

 

پس از گذشت روز 38 بایستی تخم ها تحت کنترل دقیق قرار گیرند تا روند نوک زدن جوجه ها به کیسه هوایی دقیقاً کنترل گردد. زیرا پس از طی این مدت و با اتمام اکسیژن موجود در تخم، جوجه ها با نوک زدن به کیسه هوایی اکسیژن مورد نیاز را تا زمان خروج از تخم تامین می کنند و گاهی ضعف ذاتی جوجه ها و یا قرارگیری ناصحیح جوجه ها در تخم مانند برگشتگی احتمالی یا وضعیت نامطلوب پا و سر مانع از نوک زدن جوجه به کیسه هوایی می گردد که ادامه این وضع می تواند منجر به خفگی جوجه ها در تخم گردد لذا اطلاع از این حالات و کمک به موقع به جوجه ها می تواند مانع از مرگ آنها گردد.